Žienky tešte sa, náš mozog starne pomalšie ako mužský? Pozrite, ako sa starať o mozog v starobe

Mozog sa v priebehu rokov mení. Napríklad mozog dieťaťa nie je oveľa menší ako mozog dospelého, ale má oveľa viac neurónov. Problém je v tom, že tieto neuróny nie sú plne funkčné, pretože nie sú navzájom účinne prepojené. To však neznamená, že stratíme neuróny navždy. Neurogenéza znamená, že nové nervové bunky sa stále rodia a rastú v našom mozgu. Rýchlosť neurogenézy sa časom znižuje. Odhaduje sa, že po dosiahnutí vysokého veku sa neurogenéza zníži o 25%. Mozog však u mužov a žien nezaostáva rovnakým spôsobom.

Rozdiely medzi mozgami žien a mužov

Hoci nemôžeme hovoriť o „ženskom“ alebo „mužskom“ mozgu, vieme, že existujú určité rozdiely v spôsobe fungovania mozgu u žien aj u mužov. Toto bolo potvrdené v štúdii na University of California na základe viac ako 46 000 skenov mozgu.

Zistilo sa, že mozgy žien sú aktívnejšie v dvoch regiónoch: limbické oblasti súvisiace s emóciami a náladou a prefrontálnym kortexom, ktoré súvisia s rozhodovaním a riešením problémov. Muži sú aktívnejší v centrálnych oblastiach zodpovedných za vizuálne pocity a koordináciu. Mozgy mužov tiež rastú rýchlejšie ako ženy.

Mužský mozog však starne ako prvý. Toto bolo potvrdené výskumom neurológov z University of Edinburgh. Zistili, že naše mozgy sú naprogramované na niečo ako genetický kalendár. Je to on, kto rozhoduje, ako sa náš mozog mení počas nášho života.

Tento kalendár je tak dokonalý, že analýzou génov vo vzorke mozgového tkaniva môžete určiť, koľko má človek rokov. Výskumy ukazujú, že vek starnutia mozgu je u žien oproti mužom mierne oneskorený. Ďalšie štúdie uskutočnené na univerzite v Szegedu ukázali, že subkortikálne štruktúry mužského mozgu starnú rýchlejšie, čo môže vysvetliť, prečo sú muži náchylnejší na vývoj neurologických ochorení, ako je Parkinsonova choroba.

V skutočnosti bola väčšina zmien v expresii génov v mozgu ukončená v strednom veku. Toto je výsledok výskumu, ktorý neurológovia vykonali štúdiom mozgu od vývoja v maternici do veku 78 rokov. Preto už pri vstupe do stredného veku stojí za to začať sa starať o náš mozog. A mozog môže byť cvičený, vyživovaný a vyrobený tak, aby vydržal dlhšie, ako od neho očakávame.

Ako sa starať o náš mozog

Začnime s našou stravou. Existuje skupina produktov, ktoré sú dobré pre náš mozog. Zlepšujú jeho prácu, pamäť a koncentráciu. Vitamíny a minerály obsiahnuté v týchto potravinách majú silný vplyv na naše mentálne schopnosti počas celého života.

Dobré produkty pre mozog

  1. losos
  2. makrela
  3. pečeň
  4. obilné zrná
  5. fazuľa
  6. hrášok
  7. semená slnečnice
  8. sója
  9. pšeničné klíčky
  10. listnatá zelenina
  11. hrozienka
  12. dýňové semená
  13. paradajky
  14. broskyne
  15. avokádo
  16. banány
  17. voda (mozog musí byť dobre hydratovaný)

Okrem správnej výživy mozgu je tiež dôležité, aby sme sa o ňu postarali – praktizovali sme ju a nútili ho k duševnej námahe. Náš mozog môže byť praktizovaný rovnako ako svaly v našom tele. Keď ich nepoužívame, oslabujú, ale keď ich namáhame, stávajú sa silnejšími a napriek svojmu veku môžu mať veľkú silu.

Ako trénovať náš mozog

  1. Fyzické cvičenia (Timothy Bussey z Cambridge University v Cambridge dokázali, že v mozgu sa počas fyzickej aktivity vytvárajú nové bunky)
  2. Učenie sa cudzích jazykov
  3. Riešenie krížoviek
  4. Cvičenia, ktoré stimulujú pamäť
  5. Pamäťové hry
  6. Vyvinúť niektoré z vašich koníčkov
  7. Počúvajte hudbu

ZDROJ:dompelenpomyslow.pl

You Might Also Like

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>