Vyriešte dilemu vo vašej kuchyni: Je zdravšia masť alebo olej?

V klasickej domácnosti sú ľudia ešte stále zvyknutí používať na všetko iba jeden druh tuku, poväčšine olej. Ten sa využíva zároveň na studenú, aj teplú kuchyňu. V súčasnosti je za najzdravší olej považovaný panenský, za studena lisovaný olivový olej. Toto tvrdenie naozaj platí, avšak len na studenú kuchyňu, maximálne na krátke, niekoľkominútové rýchle opečenie. No nevhodným, príliš dlhým tepelným spracovaním, sa aj v olivovom oleji vytvárajú voľné radikály, ktoré sú karcinogénne!

Aj tuky sú pre náš organizmus potrebné, telo ich potrebuje na energiu a svoje fungovanie. Rozdiel je v životnom štýle. Naši predkovia používali takmer výlučne bravčovú masť a nepoznali problémy s obezitou, ukladaním tukov, cholesterolom, či kardiovaskulárnymi ochoreniami. V súčasnosti však žijeme v dobe, kedy namiesto fyzickej práce, viac sedíme, namiesto chôdze sa vozíme v autách, namiesto chodenia po schodoch sa vyvezieme výťahom a celkovo máme omnoho menej pohybu ako naši predchodcovia. To je však už hlavný problém súčasnej spoločnosti, plnej civilizačných chorôb.

Masť je na dlhšie vyprážanie ako stvorená

Vedci tvrdia, že kvalitná bravčová masť sa počas vyprážania vyrovná tým najlepším olejom a je dokonca bezpečnejšia, pretože sa v nej netvoria karcinogény. Ak teda viete, že budete vyprážať dlhšie, použite radšej klasickú domácu bravčovú masť, ktorá obsahuje vzácnu nenasýtenú kyselinu olejovú (tak ako olivový olej) a tiež 100% nenahraditeľnej esenciálnej kyseliny linolovej. Dá sa skladovať aj bez chemických látok a oxiduje menej ako rastlinné oleje. Každá minca má však dve strany a preto pozor, ak máte problémy s cholesterolom, či srdcovo-cievnymi ochoreniami. V tom prípade nie je pre vás masť veľmi vhodná, pretože obsahuje ťažšie stráviteľné nasýtené mastné kyseliny a aj samotný cholesterol.

Oleje nielen v studenej kuchyni

Rastlinné oleje sú samozrejme svojim zložením zdravšie ako masť, pretože obsahujú množstvo zdraviu prospešných nenasýtených mastných kyselín a sú zdrojmi vitamínov A, D, E a K. Na studenú kuchyňu je najvhodnejší panenský olivový olej, ktorý je určite a jednoznačne kráľom všetkých tukov. Nepoužívajte ho na varenie, pretože sa znehodnotí. V rafinovanej úprave je však podľa najnovších vedeckých poznatkov vhodný aj na tepelné spracovanie, ak jeho teplota nevystúpi nad 207 °C.

Pri dlhej tepelnej úprave sa však rastlinné oleje štiepia a vylučujú karcinogénne voľné radikály. Neodporúča sa teda používať ich na spracovanie teplom inak, ako jednorazovo. Najideálnejšie je podľa vedcov kombinovať na smaženie a fritovanie repkový, alebo rafinovaný olivový olej, či olej určený špeciálne na fritovanie.

Nie všetky oleje sú však zdravé

Napríklad kokosový a palmový olej obsahujú až dvojnásobok nasýtených mastných kyselín, ako bravčová masť. Husacia masť obsahuje menej nasýtených tukov, ako bravčová a preto sa viac približuje olivovému oleju. Oleje by sa nemali skladovať v chladničke a mali by byť dobre zatvorené a chránené pred svetlom.

Ako najlepšie vyprážať?

Najlepšia odpoveď na túto otázku, je nevyprážať vôbec. Ak sa však bez vyprážania neviete zaobísť, voľte tento spôsob prípravy pokrmov skutočne len minimálne, pretože vyprážanie je v každom prípade veľmi nezdravé. Hlavne ak vás trápi vysoký cholesterol, problémy so srdcovo-cievnymi ochoreniami, alebo máte celkovo málo pohybu. 

Ak už vyprážať musíte, alebo si ho nedokážete odpustiť, nechajte aspoň olej zohriať a mäso, alebo inú potravinu určenú na vyprážanie, vložte až na rozpálený olej. Potravina sa vtedy uzavrie a nepustí do svojho vnútra toľko oleja. Ak to robíte naopak a potraviny dávate už na studený, alebo len málo rozohriaty olej, pozor! Potravina, ktorá je vložená na studený olej, ho do svojho vnútra nasáva ako špongia.

Taktiež platí zlaté pravidlo, ktoré hovorí, že olej, alebo masť je na vyprážanie vhodné použiť len raz a neodkladať ju na druhý krát, alebo nedajbože tretí, či štvrtý. Na svojom zdraví sa šetriť neoplatí. V každom prepálenom oleji vznikajú rakovinotvorné voľné radikály.

ZDROJ.jensprav.ru

You Might Also Like

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>