Unavených ľudí pribúda. S dlhotrvajúcou únavou sa dá bojovať, môžu pomôcť aj bylinky

Pocit únavy je v ľudskom živote bežný a pomerne častý jav. Problém nastáva, ak z nevysvetliteľných dôvodov neprechádza ani po šiestich mesiacoch. Chronická únava býva varovným signálom, že s organizmom nie je niečo v poriadku. A príčiny pritom nemusia byť vôbec zjavné.

Objavte možné príčiny chronickej únavy, ktoré nie sú na prvý pohľad vidieť, a zoznámte sa s tipy, ako s nimi zatočiť prírodnou cestou.

Čo je vlastne chronická únava?

Únava sa bežne dostavuje, ak telo namáhame väčší fyzickou aktivitou alebo ho viac vystavujeme psychickému vypätiu. Tiež po dlhom pracovnom dni si radi oddýchneme a načerpáme späť nové sily. Na rozdiel od bežnej únavy, ktorá po výdatnom spánku zase odíde, sa chronická únava nedá tak jednoducho zažehnať.

Často ju navyše sprevádzajú ďalšie nepríjemné zdravotné ťažkosti, ako je bolesť svalov a kĺbov, horúčka, nevoľnosť alebo chudnutie. Vplyv má tiež na ľudskú psychiku. Je dôvodom obtiažneho zaspávania, podráždenosti, neschopnosti sa sústrediť alebo zníženého výkonu pri športe alebo inej pohybovej činnosti. Na začiatku však môžu stáť príčiny, s ktorými si únavu spravidla nespájame a ktoré preto zvyčajne berieme na ľahkú váhu.

Na strave záleží

Prepuknutie chronickej únavy možno pripísať napríklad nesprávnemu stravovanie. Organizme môžu dlhodobo chýbať dôležité vitamíny a minerály, predovšetkým vitamíny C, A, E a B, vápnik, zinok, železo a horčík. Rovnako vícekalorická alebo málo pestrá strava pôsobí na telesnú pohodu nepriaznivo. Hoci by vyšší príjem kalórií mal logicky zvyšovať energiu v tele, nebýva to vždy pravda. Ak prijímame potravu s nadmerným množstvom sacharidov a malým alebo žiadnym objemom bielkovín, vyplavujú sa v tele hormóny, ktoré spôsobujú ospalosť. Dôležitá je preto rovnováhu týchto zložiek, aby sa telo nabudilo rovnovážne.

Nevyvážená a nezdravá strava zanáša organizmus aj toxíny a plesňami. Najviac pritom trpia čreva a pečeň. K očiste pomôžu rôzne bylinné kúry, ktoré podporujú ich vyplavenie. „Na prečistenie tela je vhodná zmes bylinných výluhov z brezy, jalovca, pestreca a pýru. Táto kúra podporuje zdravú činnosť pečene a žlčníka. Črevný trakt očistí aj tinktúra zložená zo zmesi cesnaku, paliny, horca a púčikov orecha amerického. Na odplísnění najlepšie pomáha tinktúra z plamienka, cesnaku, „radí najznámejšia česká bylinkárka Jarmila Podhorná.

Nebezpečné preťažovanie

Neustála únava môže byť spôsobená aj nadmernou výkonnosťou a fyzickým prepätím u športovo aktívnych ľudí. Pretrénovania sa však netýka iba profesionálnych športovcov, prekročiť hranice vlastných síl môže ktokoľvek z nás. Na prvý pohľad nevinná športová vášeň sa môže rýchlo preklenúť do takzvaného syndrómu pretrénovania, ktorý je zdravie aj psychike nebezpečný a prejavuje sa práve chronickou únavou, chudnutím, poruchami spánku, zmenami nálad, ale aj častejším ochorením. „Pri fyzickej únave posilňujú organizmus bylinné tinktúry maralí koreň a Rozchodnice. Tá zároveň podporuje regeneráciu síl, „ radí bylinkárka.

Ach, tá menštruácia

Jednou z príčin dlhodobej únavy môže byť u žien i menštruácie. Počas nej prichádza ženské telo o železo, ktoré sa odplavuje spoločne s krvou. Pokiaľ ho do tela nedostávame späť, sme unavené a nakoniec si môžeme privodiť až chudokrvnosť. Menštruácia navyše predstavuje pre organizmus značný zásah a fyziologickú zmenu, s ktorou sa nedokáže bez problémov vyrovnať. Psychická nerovnováha a bolesti tela spojené s únavou sú potom typickými prejavmi. Podľa Jarmily Podhorná sa pre upokojenie organizmu i psychiky používajú bylinné kúpele z ľubovníka, levandule, medovky a ďalších bylín. Cirkuláciu krvi priaznivo ovplyvňuje angelika čínska, vtáčie žeriav, nechtík alebo jalovec. Stav krvi, krvné doštičky a krvinky potom podporí tinktúra z tamarišky.

Chronická únava je tiež typickým prejavom klimaktéria. Podľa odborníkov sa dostavuje až v 80% prípadov.  „Prejavy klimaktéria, a teda aj pocit únavy zmierňuje tinktúra femina, čo je zmes ligurčeka, medovky, hluchavky, nechtíka a ďalších bylín. Ďalej účinkuje kúra zložená z čiernych ríbezlí, malín, žeriavu a kotvičníka. Obe pôsobí priaznivo na hormonálnu rovnováhu, „ vysvetľuje Jarmila Podhorná.

Pozor na infekcie

Ak sa telo nakazí chronickou infekciou alebo bojuje so zápalom, musí imunitný systém vynaložiť veľa síl, aby ich prekonal. Kvôli tomu je veľmi oslabený a objavuje sa dlhotrvajúcej únava. Klasickým príkladom je lymská borelióza, ktorá sa do krvného obehu a pečene dostane prostredníctvom nakazených kliešťov či iných parazitov. Prítomnosť borélií či chlamýdií oslabuje organizmus, sú napádaná pečeň a ďalšie orgány, a tým je podporovaná únava. V takom prípade bylinkárka odporúča tinktúru z púčikov topoľa. Rovnako dôležitá je aj regenerácia oslabeného organizmu, kedy pomôže kombinácia tinktúr z brezy a borievky.

ZDROJ:bidista.com

You Might Also Like

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>