Sója: Kedysi to bola superpotravina, dnes je tomu inak. Toto sú jej svetlé aj temné stránky

Určite ste rovnako ako ja v obchode narazili na výrobky zo sóje a možno ste rovnako ako ja premýšľali, či je kúpiť, alebo nie. Niekedy sme začuli, že sú zdravé, inokedy že tomu zas tak nie je. Kde je teda pravda?

A čo to vlastne sója je? Kde sa u nás vzala? Čo obsahuje? K čomu je prospešná? Škodí, alebo nie? Zapátrala som, aby sme si mohli na túto potravinu urobiť vlastný názor.

Čo je sója?

Sója je rastlina, patriaci do skupín strukovín. Prvé zmienky o nej sa objavujú u starovekých Číňanov už okolo roku 1200 pred Kr. Od nich sa táto plodina s vysokým obsahom proteínov šíri do ďalších ázijských krajín, kde sa následne stáva tradičným obľúbeným pokrmom. Je rôzne spracovaná, jej najznámejšie formou sa stáva tzv. Tofu. Tofu je vlastne niečo ako sójový tvaroh. Vyrába sa zo sójových bôbov, respektíve z tekutiny z nich získané. Táto sójová bielkovín sa potom nechá vyzrážať.

Z kadiaľ pochádza?

Do Európy, Ameriky a Austrálie sa táto plodina dostala vďaka ázijským imigrantom. V šesťdesiatych, sedemdesiatych rokoch, kedy sa stáva v západných krajinách Európy veľmi populárny budhizmus, vegetariánstvo a makrobiotika začína mať sója pevné miesto v jedálničku mnohých ľudí.

Čo obsahuje?

Je to plodina s naozaj vysokým obsahom proteínov. Okrem nich je bohatým zdrojom minerálov – vápnika, horčíka, fosforu, draslíka, železu, selénu a sodíka. Ďalej obsahuje veľmi dôležité látky, tzv izoflavoiny. Tieto látky pôsobia v našom tele podobne hormóny estrogény.

Ďalším bonusom sú vitamíny v sóji obsiahnuté – vitamín C, K, vitamíny radu B- B1, B2, B3, B5, B6, cholín a kyselinu listovú.

K čomu je prospešná?

V prvom rade vďaka svojmu vysokému obsahu vápnika a minerálov sa dá sója označiť ako superpotravina pre zdravé kosti. Sója znižuje hladinu cholesterolu v krvi. Priaznivo pôsobí na kardiovaskulárny systém. Je vhodná ako zdroj bielkovín pre ľudí alergických na mliečne výrobky.

Reguluje hladinu estrogénu v tele, čo je mimoriadne dôležité pre ženy v menopauze, sója dokáže zmierniť príznaky nedostatku estrogénu. A tiež naopak, dokáže aj znížiť nadmernú produkciu tohto hormónu, ktorá sa prejavuje nadmernou a bolestivou menštruáciou. Sója pôsobí preventívne aj proti niektorým druhom rakoviny.

Škodí, alebo nie?

Sója má so svojimi bioaktívnymi látkami nesporne pozitívny dopad na naše zdravie. Z čoho teda vyplýva názor, že nám škodia, že je dokonca rakovinotvorná? Ako v mnohých prípadoch zdravých potravín zasiahol potravinársky priemysel. Aj ten začal vyrábať rôzne modifikácie sóje, napríklad nepřrozené a umelo spracované sójové sušené kocky, alebo plátky, ktoré boli veľmi lacné, ale samozrejme ich zdravotné benefity boli pochybné. Je teda potrebné vybrať tie správne pravé sójové výrobky. V predajniach zdravej výživy by nám mali vedieť poradiť. Inak medzi tie zdravé sójové potraviny počítame práve spomínané prírodné tofu, miso, tempeh, edamane a sójové výhonky.

Ako sóju konzumovať?

Určite ako u všetkého aj tu platí – všetko s mierou. Stačí ju zaradiť do jedálnička 3-4 do týždňa. Samotné tofu je bez chuti, aj keď sa predáva aj rôzne ochutené. Možno ho potom pridať do rizota, alebo ho zapekať s cestovinami. Kto chce, môže samozrejme sóju skombinovať s is mäsom. Receptov na internete aj v kuchárskych knihách určite nájdete dosť. Ja som skúsila tento a veľmi som si pochutnala:

Cestoviny s tofu

Celozrnné alebo akékoľvek cestoviny uvaríme v osolenej vriacej vode.

Medzitým nakrájame tofu (možno aj ochutené alebo údené) na kocky. Nakrájame 2-3 paradajky.

Tofu a paradajky orestujeme na panvici na olivovom oleji, pridáme zelené fazuľky a roztlačený cesnak. Zmiešame dohromady a je hotovo.

Je to veľmi jednoduchý, rýchly pokrm a skvelé na ňom je, že ho môžete kreatívne obmieňať podľa svojej chuti.

ZDROJ:jensprav.ru

You Might Also Like

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>