Netreba sa báť slnka, lebo kde nechodí slnko, tam chodí lekár

Všade sa dočítame, že slnečné lúče spôsobujú starnutie kože alebo rovno rakovinu, preto sa natierame opaľovacími krémami a väčšinu času trávime v budovách alebo v tieni. Ale zabúdame na toto.

Kam nechodí slnko, tam chodí lekár.

Slnečné lúče však stimulujú tvorbu vitamínu D, ktorý je nevyhnutný pre desiatky fyziologických a biochemických procesov v ľudskom tele: Podieľa sa na

  • regulácii delenia a obnovy buniek imunitného systému,
  • činnosti srdca a fungovania ciev,
  • procesoch dýchanie, rozmnožovanie, zdravého spánku, ale aj starnutie a ďalších.

Vitamín D je dôležitý pre ukladanie vápnika a pre správny vývoj kostí

Už dlho je známe, že vitamín D je dôležitý pre ukladanie vápnika a pre správny vývoj kostí. Podľa posledných výskumov dokonca dokáže znížiť riziko a výskyt mnohých vážnych ochorení:

  • kardiovaskulárnych
  • cukrovky
  • osteoporózy a ďalších

Problémom však je, že podľa odhadov je značná časť obyvateľov rozvinutých krajín ohrozená nedostatkom vitamínu D, medzi nimi potom zvlášť seniori.

Nedostatok „déčka“ a diabetes

U osôb trpiacich cukrovkou 2. typu často dochádza k upchatiu tepien – ateroskleróze. Tá môže mať za následok závažné ochorenie srdca. Podľa niektorých výskumov by sa na tomto procese mohol pomerne významne podieľať nedostatok vitamínu D – diabetici s dostatkom tohto vitamínu sú totiž kôrnatením tepien ohrození menej.

Dostatok vitamínu D svojmu si zaistíme, keď sa budeme pravidelne vystavovať slnečným lúčom.

Dostatočné množstvo vitamínu D navyše zrejme zohráva pozitívnu úlohu pri uvoľňovaní inzulínu a pri zvyšovaní citlivosti buniek voči nemu, čo je dôležité práve pre diabetikov 2. typu.

Čo robiť?

Dostatok vitamínu D svojmu organizmu zaistíme, keď sa budeme pravidelne vystavovať slnečným lúčom, stačí 10-15 minút denne. Pri ožiarení pokožky ultrafialovými (UVB) lúče v nej vzniká vitamín D, ktorý neskôr pečeň a obličky premieňajú na hormón označovaný ako D3 (kalcitriol). Pri pravidelnom prísune slnečných lúčov si organizmus jeho hladinu optimálne reguluje, nemôže sa „predávkovať“ ani ho mať nedostatok.

Neznamená to však, že by sme sa mali na slniečku doslova piecť, mali by sme však využiť každý slnečný deň ku krátkej prechádzke a protislnečné krémy si schovať na dovolenku pri mori či v horách. 

ZDROJ:dompelenpomyslow.pl

You Might Also Like

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>