Čistiace prostriedky na cievy: potraviny, ktoré pomáhajú znižovať hladinu cholesterolu

„Človek sa rodí s čistými a elastickými cievami. V priebehu času sa cievna stena stáva pevnejšou a na ňom sa objavujú žlté lipidové pásy, ktoré sa v priebehu vývoja menia na plaky – sýtené usadeniny na stenách krvných ciev. Táto choroba sa nazýva ateroskleróza , „hovorí známy ruský kardiológ Evgeny Vladimirovich Shlyakhto , akademik ruskej akadémie vied a autor knihy Mýty a falšovanie o srdci a plavidlách ( Exmo ).

Čo je vysoký cholesterol?

Cholesterol je vo vode nerozpustná látka, ktorá sa prepravuje v krvi vo forme špeciálnych transportných častíc – lipoproteínov. Lipoproteíny s nízkou hustotou (LDL) obsahujú veľa cholesterolu, nazývajú sa „zlým“ cholesterolom. Čím viac LDL je obsiahnutých v krvi, tým väčšia je pravdepodobnosť srdcového infarktu alebo mŕtvice.

Aby sa zabezpečila rovnováha v tele, príroda tiež vytvorila „dobrý“ cholesterol – lipoproteíny s vysokou hustotou (HDL). Hlavnou funkciou HDL je zabezpečiť normálny odtok cholesterolu z krvi naspäť do pečene, kde sa využíva. 

Je veľmi dôležité poznať pomer medzi celkovým cholesterolom a dobrým cholesterolom (celkový cholesterol / HDL), ktorý by mal byť menej ako 4. Je to dynamická rovnováha (celkový cholesterol / HDL), ktorá určuje rýchlosť tvorby alebo deštrukcie aterosklerotického plaku.

Aterosklerotické plaky blokujú svetlo stredných a veľkých artérií a tak vedú k chronickému kyslíkovému hladovaniu životne dôležitých orgánov, ako je srdce (v tomto prípade sa vyvinie angína), mozog (v tomto prípade dochádza k poruchám pamäti a mikroúrazom), nohy (môže sa objaviť prerušovaná klaudikácia a gangréna).

Pri úplnom zablokovaní krvných ciev alebo tvorbe krvných zrazenín (trombu) na povrchu plakov sa môže vyvinúť infarkt, mŕtvica alebo náhla smrť. Zistilo sa, že aterosklerotické plaky ucpávajú lumen tepien a vedú k chronickému hladovaniu kyslíkom.

V procese výskytu a vývoja plakov hlavnou úlohou je zvyšovanie hladiny cholesterolu v krvi. Cholesterol je hlavným stavebným materiálom v tele. Dve tretiny cholesterolu sa produkujú priamo v tele (hlavne v pečeni) a ďalšia tretina (300 až 400 mg) pochádza z potravín obsahujúcich cholesterol.

Z dôvodu reabsorpcie žlčových kyselín (750-1250 mg) vzniká významné množstvo cholesterolu. Pri zvýšení hladiny cholesterolu v krvi o viac ako 5,2 mmol / l sa jeho nadbytok ukladá do cievnej steny a vedie k ich zužovaniu.

Systematické zníženie hladiny cholesterolu v krvi vedie k kvalitatívnej zmene stavu ciev. Odstránenie cholesterolu z krvi vedie k jeho uvoľneniu z „depotu“ – kože, krvných ciev a, čo je najdôležitejšie, plakov. Preto dochádza k postupnému nahradeniu lipidov tukov vo vnútri plaku hustým spojivovým tkanivom a plaky sa zdajú byť zošikmené zvnútra.

Husté plaky sú oveľa menej pravdepodobné, že sa roztrhnú na okraji a krvácajú, ich povrch sa stáva hladký. Okrem toho systematické zníženie cholesterolu čiastočne obnovuje elasticitu krvných ciev a pomáha účinnejšie bojovať proti hypertenzii.

Aká diéta je potrebná na zníženie vysokého cholesterolu?

Dodržiavanie diéty s nízkym cholesterolom je prvým povinným krokom v liečbe ochorenia. Celkové množstvo konzumovaného tuku by sa malo znížiť o približne jednu tretinu. Povaha tuku v strave sa tiež musí zmeniť. Je potrebné urobiť tak, aby denná rovnováha energie v tele bola mínus 500 kcal od požadovanej hodnoty.

Nasýtené tuky obsiahnuté v produktoch (najmä živočíšneho pôvodu) zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi, zatiaľ čo nenasýtené tuky (rastlinného pôvodu) prispievajú k jeho zníženiu.

Mononenasýtené tuky, ktoré sú obsiahnuté v rybacích výrobkoch, tiež prispievajú k normalizácii hladiny cholesterolu v krvi a krvných triglyceridov. Pri varení by sa mali uprednostňovať rastlinné oleje: olivový, slnečnicový, sójový.

Produkty, ktoré sa majú spotrebovať čo najmenej:

  • Maslo, kyslá smotana
  • Tvrdé syry a margaríny
  • Bravčové mäso 
  • Hovädzí dobytok
  • Vnútornosti (pečeň, obličky, srdce, mozog)
  • Klobásy, sušienky
  • Udené mäso, klobásy, slanina, saláma
  • Vaječné žĺtky
  • Tučný tvaroh
  • Tuk z kačice, husi
  • Torty, pečivo
  • Krevety, kraby, homáre, kaviár
  • Zmrzlina, dezerty

Produkty, ktoré by mali byť uprednostňované:

  • Mäso (kurča, morčacie) bez kože a viditeľného tuku
  • Nízkotučné hovädzie, teľacie, jahňacie, zveriny
  • Všetky druhy rýb, najmä mastné (obsahujú Omega-3 mastné kyseliny)
  • Obilniny, cestoviny
  • Chlieb, otruby, obilniny bez cukru
  • Nízkotučné mlieko (1,5%), tvaroh, mliečny jogurt
  • Rastlinné oleje (slnečnica, arašidy, sójové bôby, kukurica, oliva)

ZDROJ:7days.ru

You Might Also Like

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>