Ako si osladiť jedlo bez výčitiek? Používajte tieto zdravé sladidlá

Všetci vieme, že cukor nie je pre nás zdravý. Bohužiaľ, pre niektorých je to niečo potrebné pre to, aby jedlo alebo nápoje dostali požadovanú chuť. A ak by to malo zmeniť niečo iné a osladiť niečo zdravé vo vašej každodennej strave? 

Konzumáciou príliš veľkého množstva cukrov, taktiež aj tých skrytých, ktoré číhajú v potravinách si podlamujeme našu energiu – táto jednoduchá energia vám nevydrží príliš dlho a môže nastať silný energetický útlm.  Z toho prichádza zase hlad a pokiaľ zase skonzumujete cukor, tak sa kruh opakuje.

Pokiaľ je to teda možné, vyhnite sa dosládzaniu vašich potravín, vynechajte cukor z vášho jedálnička a namiesto sladkých vecí pridajte viac ovocia. V takej forme je fruktóza omnoho menej nebezpečnejšia a prirodzenejšia.  Pokiaľ ale chcete aspoň trocha sladiť a zdravo, tak si pozrite prehľad najbežnejších zdravých sladidiel a vyberte si sami, čo vám vyhovuje:

Javorový sirup

Zdroj: pozbieraná miazga z javorov, ktorá sa zvarí, filtruje a dostáva sa z nej cukor.

Výhody:

skladá sa zo 70% sacharózy, má nižší obsah fruktózy a obsahuje rôzne antioxidanty.

Nevýhody: stále obsahuje dosť fruktózy

Agávový sirup

Zdroj: lisovaním listov modrej agáve a následným spracovaním sa získa daný sirup

Výhody:

je intenzívne sladký, nepotrebujete ho vo veľkých množstvách

Nevýhody: má veľmi vysoký obsah fruktózy – 75 až 90 percent, čo je viac ako v  kukuričnom sirupe obsahujúci tiež veľké množstvo fruktózy. Ťažko sa teda metabolizuje v tele a tak zvyšuje hladinu cukru v krvi.

Melasa

Získava sa ako vedľajší produkt rafinácie cukrovej trstiny

Výhody: je bohatá na rôzne živiny, ktoré sa extrahovali počas spracovania cukrovej trstiny – železo, horčík, zinok, vápnik a draslík. Hustá melasa je bohatá na minerály a obsahuje aj dostatok železa – je to tým pádom vhodné ako náhrada železa pre vegánov.

Nevýhody: obsahuje tiež veľké množstvo fruktózy

Med

Získa sa: kvetový nektár, ktorý sa zbiera včelami, tie zase  rozčlenia nektár na jednoduchšie cukry a uložia do plástov.

Výhody:

samotný surový med priamo od včelára obsahuje v sebe množstvo živín. Žiadne ďalšie nevyhnutné spracovanie nie je nutné, produkt je priamo prírodný, organický, často sa používal namiesto cukru už v minulosti.

Nevýhody: takmer polovica medu je z fruktózy.

Stévia

Výhody:

je to do určitej miery prírodný produkt, nemá sebe žiadne sacharidy ani kalórie, nezvyšuje hladinu cukru v krvi. Má veľmi nízky glykemický index, má aj ďalšie zdravotné výhody nielen ako sladidlo. Predáva sa vo viacerých formách – samotné listy, tablety, prášok, granulát, tekutina.

Nevýhody: rovnako ako umelé sladidlá, po užití môže vyvolať chuť na sladké, miestami má horkastú chuť.

Xylitol

Výhody:

veľmi malo kalórií, nezvyšuje hladinu cukru v krvi – vhodné aj pre diabetikov

Nevýhody: môže pochádzať z geneticky modifikovaných potravín ako je kukurica, pokiaľ si niekto na to potrpí. Miestami má horkastú chuť.

Sirup z hnedej ryže

Zdroj: hnedá ryža, ktorá sa varí – z nej sa vyťažia enzými a tie sa dodatočne nechajú rozložiť na cukor.

Výhody:

neobsahuje žiadnu fruktózu.

Nevýhody: neobsahuje skoro žiadne pozitívne dodatočne živiny ako iné sladidlá, môže obsahovať arzén.

Kokosový palmový cukor

Výhody:

nízky obsah fruktózy, vysoký obsah draslíka a vitamínu C. Treba si dať pozor pri kúpe, niektorí výrobcovia pridávajú trstinový cukor pre zlepšenie chuti.

Nevýhody: stále obsahuje fruktózu, má rovnaké množstvo sacharidov a kalórií ako cukor.

Záver

Ak ste sa už rozhodli pre akúkoľvek alternatívu, nezabúdajte že aj tieto sladidlá treba brať s mierou. Nemajú slúžiť pre oklamanie tela a mysle, ale ako príjemné a zdravé spestrenie vášho zdravého životného štýlu.

ZDROJ:dompelenpomyslow.pl

You Might Also Like

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>