5 skupín potravín, ktoré naša pečeň miluje

Pečeň je žľaza zažívacieho systému, ale jej stav ovplyvňuje celkové zdravie. Využíva toxíny, ktoré vstupujú do tela každý deň s jedlom, vzduchom a patogénmi. Preto sú voľným okom viditeľné abnormality v činnosti žľazy: prvým signálom o problémoch s pečeňou je koža, ktorá sa stáva mastnejšou a je náchylnejšia na vyrážky.

Správna výživa a starostlivosť o vaše telo chráni pečeň pred problémami. Hlavné princípy jej zdravia a pohody vo všeobecnosti:

  • povinné raňajky – nemôžete ich preskočiť, inak tráviaci trakt trpí, metabolické procesy sú narušené
  • neprítomnosť škodlivého občerstvenia – nezaťažujte telo potravinovým odpadom, ako sú triesky, hamburgery, sladké občerstvenie
  • večera dve hodiny pred spaním
  • fyzická aktivita – denné cvičenie, chôdza, plávanie
  • pitný režim – vypite dostatok vody

A na podporu tela pri menej závažných porušeniach alebo na ochranu pred možnými problémami zahrňte do výživy výrobky piatich skupín.

1. Zelenina

Najmä pečeň má rada:

  • kapusta (brokolica, biela, ružičková kapusta, modrá)
  • morský ke
  •  repa
  • mrkva
  • tekvica

Všetky druhy kapusty obsahujú antioxidačné látky, ktoré potláčajú zápalové procesy v bunkách tela. Sú bohaté na vlákninu, ktorá slúži ako potrava pre správne črevné mikroorganizmy zodpovedné za imunitu. Zelenina červenej a oranžovej farby je nasýtená karotenoidmi. Sú to silné antioxidanty s protirakovinovými účinkami.

2. Ovocie

Pečeň dobre súvisí s najjednoduchším ovocím, ktoré je k dispozícii po celý rok, miluje:

  • jablká
  • hrušky
  • banány
  • citrusové ovocie (pomaranče, mandarinky, grapefruity)

Toto ovocie, ktoré nie je pre avokádo ľahostajné, je jedinečné svojou kombináciou cenných mastných kyselín, ktoré pomáhajú regulovať metabolizmus tukov a znižujú zaťaženie pečene.

3. Orechy

Vyberte si z dostupných alebo tých, ktoré sa vám páčia: vlašské orechy, mandle, kešu. Všetky obsahujú nenasýtené mastné kyseliny, ktoré prispievajú k obnoveniu pečeňových buniek, a vitamín E s antioxidačnou aktivitou. Jesť orechy ako zdravé a chutné občerstvenie.

4. Zelené

V dennej strave môže byť veľa zelených. Zdravá norma je 300 – 500 gramov a z toho bude mať úžitok iba telo. Bežná petržlenová vňať a kôpr, neutrálny šalát, ostrá rukola sú pečeňou.

Opatrnosť by sa mala venovať špenátu a šťaveľovi. Táto listová zelenina obsahuje kyselinu šťaveľovú, ktorá je kontraindikovaná u ľudí s ochorením pečene. Počas tepelného spracovania získava kyselina šťaveľová kryštalickú štruktúru a usaduje sa v obličkách, čo môže viesť k tvorbe kameňov.

5. Sladkosti

Pečeň rovnako ako mozog veľmi rešpektuje glukózu. Neobsahuje iba prísun glykogénu – energetický sklad v prípade nepredvídanej alebo intenzívnej fyzickej námahy. Ale tiež konzumuje glukózu, absorbuje ju na vykonávanie svojich funkcií.

Ale nie všetky sladkosti sú pre telo rovnako dobré. Cukrovinky obsahujúce trans-tuky (muffiny, sušienky, koláče) sú pre ňu kontraindikované. Prínosom však budú prírodné zdroje glukózy:

  • datle
  • hrozienka
  • sušené marhule
  • ovocné cukrovinky
  • med

Správna strava, ktorá pomáha zdraviu pečene, môže obsahovať aj beztukové mlieko a tvaroh, prírodný jogurt, morské plody, strukoviny, nízkotučné králičie mäso, kuracie mäso a morčacie mäso. Užitočné studené lisované oleje: olivový, ľanový, sezamový.

ZDROJ:ketkes.com

You Might Also Like

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>